torsdag 8. september 2011

Frykten

- Tenk hvis jeg bare har ti gode år igjen. Om ti år er jeg tredve. Det var da han ble syk. Tenk hvis jeg også blir det. 
- Ikke tenk på det. Jeg har hørt at det ikke er arvelig, jeg er helt sikker på at det ikke er arvelig.
- Men jeg har hørt at det er det. Hvordan kan du være så sikker?
- Det er bare sånne ting jeg vet. Det er en stemme langt nede i underbevissteheten min som forteller meg utfallet av ting. 
- Men det er jo ingen garanti. At du har stemmer i hodet mener jeg. Jeg kan jo fortsatt bli syk.
- Nei. Stemmene har hatt rett før, de pleier som regel å få rett. Husker du da han holdt på å dø? Hvordan alle var så lei seg mens jeg var helt rolig. 
- Ja. Du tok det pent.
- Det var fordi jeg visste at han ikke ville dø. Jeg var helt sikker fordi det var noe inni meg som fortalte meg at jeg ikke skulle bekymre meg. Og det gikk jo fint, gjorde det ikke?
- Jo, det gikk jo bra. Men det var såvidt. 
- Ja, men der ser du. Stemmene mine har rett, de lyver ikke. Og jeg kan nesten love deg at du ikke vil bli syk sånn som han. 
- Greit, så får vi leve i troen og håpet. Men hva med deg? Vil du bli syk? 
- Jeg vet ikke. Jeg er så redd for svaret at jeg ikke har turt å spørre. Jeg ønsker liksom at alt skal bli forskjellig men innerst inne tror jeg at alt kommer til å bli likt. 
- Hva mener du med det?
- Jeg er ikke sikker. At det er sånne ting man bare ikke må tenke på. I lengden blir du bare deprimert, og det vil ihvertfall ikke jeg bli. Igjen. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar